NEWTON MEDIA MONITORING NEWTON Media a.s.

Plné znění zprávy

Návrh rozpočtu SFDI hlavní problémy dopravy neřeší
17.10.2008  Haló noviny  str. 11  Ekonomika
Jan Zeman
Když v srpnu vrcholila příprava návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)České republiky na rok 2009,nechali se někteří dopravní lobbisté slyšet,že to bude mizerný rozpočet.. Mizerný nikoliv proto,,že stejně jako ty předchozí hrubě zanedbává údržbu a opravy běžných silnic a železnic,že zejména odlehlejší venkovské regiony budou časem zcela bez dopravy. Nikoliv proto,že chce financovat i stavby dopravně neodůvodněné,špatně trasované či vážně poškozující veřejné zdraví a životní prostředí. Nikoliv proto,že řada prosazovaných staveb porušuje platné zákony ČR i směrnice Evropské unie (může se přitom stát,že obdržené dotace z rozpočtu EU budeme muset vracet). Mizerný roz-počet to má být proto,že ministr financí se rozhodl v rámci snižování deficitu státního rozpočtu snížit dotaci SFDI o sedm miliard korun (vcelku přitom návrh bilancuje o 7 mld. Kč víc než v rozpočtu SFDI na rok 2008). Nynější návrh rozpočtu SFDI v současné době obdrželi poslanci sněmovny k projednání.
Návrh počítá přímo s 38 mld. Kč a nepřímo (z fondů EU)s 36,4 mld. Kč +10 mld. Kč jako úvěr z Evropské investiční banky (EIB). Celkem se bilancuje 84,4 mld. Kč. Věcnou prioritou rozpočtu SFDI má být maximální čerpání možné dotace z EU a budování dopravních cest evropského významu,tj.dálnic,rychlostních silnic,železničních koridorů.

Příjmy a výdaje

Daňové příjmy návrhu rozpočtu SFDI mají činit 17 mld. Kč,nedaňové příjmy (čistý výnos z mýtného)3,8 mld. Kč,převody výnosů z privatizace 4,4 mld. Kč a dotace ze státního rozpočtu 12,8 mld. Kč.
Z výdajů 38 mld. Kč se předpokládá jen 12,9 mld. Kč na běžné neinvestiční výdaje. Na údržbu a opravy stávajících silnic a dálnic má jít 4,68 mld. Kč,na údržbu a opravy železnic 5,78 mld. Kč,na výkonové zpoplatnění 1,74 mld. Kč,na aparát SFDI 437 mil. Kč ad. Jde o konečnou částku s výjimkou silnic 2.a 3.třídy,které financují kraje.
Přímo z rozpočtu SFDI má jít na silniční dopravu 19,4 mld. Kč,na železnici 12,8 mld. Kč,na vodní cesty 367 mil. Kč, na dluhovou službu 150 mil. Kč,na financování elektronického mýta 4,35 mld. Kč,na vyšší bezpečnost 180 mil. Kč,na cyklostezky 180 mil. Kč..
Investice mají činit 25 mld. Kč,z toho 14,8 mld. Kč na silnice a dálnice,7 mld. Kč na železnice a 367 mil. Kč na vodní cesty. Připočteme-li předpokládané příjmy z dotací z EU a státem garantovaných úvěrů od EIB ve výši cca 46,4 mld. Kč, mají činit investice do silniční dopravní infrastruktury cca 29,1 mld. Kč,do železniční dopravní infrastruktury cca 31 mld. Kč,do vodní dopravní infrastruktury 1 067 mil. Kč. Kromě toho je uvedeno » z jiných zdrojů« (má jít o soukromé financování metodou PPP)cca 26 mld. Kč na železnici (velkou část z toho má pohltit rekonstrukce trati z Prahy Masarykova nádraží na Kladno s odbočkou na Ruzyňské letiště)a 950 mil.na silniční dopravní infrastrukturu. Tyto výdaje se ale nemají týkat příštího roku.

Problematické investice

Řada plánovaných staveb dopravní infrastruktury je problematická. Na přípravu budování dopravně neodůvodněného a ekologicky zjevně neúnosného kanálu Dunaj-Odra-Labe se plánují další 3 mil. Kč,na devastaci ekosystému dolního Labe zlepšováním plavebních podmínek dalších 47 mil. Kč,na dopravně neodůvodněnou vodní cestu do Českých Budějovic 170 mil. Kč,na poškození železniční dopravy zvýšením železničního mostu u Kolína v zájmu plavby 800 mil. Kč,na převážně duplicitní dálnici D47 na Ostravu se plánuje 2,6 mld. Kč,na ničení přírodně velmi cenného Českého středohoří se plánuje 855 mil. Kč,na dopravně málo účinné a silně devastační vedení dálnice D3 přes dolní Posázaví 430 mil. Kč,na ničení životního prostředí a zdraví lidí 11 500 obyvatel Suchdola a Dejvic se plánuje 876 mil. Kč,na dopravně nesmyslný odsun hlavního brněnského vlakového nádraží 159 mil. Kč...

Foto autor| FOTO -internet


 
© 2008 NEWTON Media a.s.
www.newtonmedia.cz